پیام‌های پنهان توافق ایران و آمریکا | گرمای تابستان داغ دیپلماسی، یخ تهدیدات جنگ و تحریم را آب کرد

توافق ناگهانی تهران و واشنگتن برای آزادی زندانیان و رفع انسداد پول‌های بوکه شده کشورمان، شوک بزرگی به کاسبان جنگ و تحریم وارد کرد.
توافق ناگهانی تهران و واشنگتن برای آزادی زندانیان و رفع انسداد پول‌های بوکه شده کشورمان، شوک بزرگی به کاسبان جنگ و تحریم وارد کرد.
کد خبر: ۱۴۱۹۰۷۲

به گزارش جام جم آنلاین، آنها که سالها بود با شعار «تابستان داغ»، منتظر سالگرد درگذشت مهسا امینی برای اجرای پروژه اغتشاشات تکراری در خیابانهای ایران بودند، حالا با توافق ایران و آمریکا دچار افسردگی سیاسی شده‌اند.

واقعیت این است که سال گذشته در آغاز اغتشاشات، توافق ایران و آمریکا برای آزاد سازی ۶میلیارد دلار پول‌ های بلوکه شده ایران که به مرحله اجرا نزدیک شده بود، متوقف شد.

امضا و اجرای این توافق طی روزهای اخیر یک پیام مهم سیاسی دارد و آن شکست پروژه اغتشاشات و ناامیدی آمریکا از براندازی است.

رسانه‌های فارسی‌زبان بیگانه تلاش می‌کنند موفقیت دیپلماتیک در رسیدن به این توافق را که در ادامه بهبود رابطه با کشورهای منطقه‌ای است، نشانه ضعف ایران و هراس از لشکرکشی نظامی آمریکا به خلیج فارس تعبیر کنند.

با این حال با نگاهی به سابقه این مذاکرات و جزئیات توافق، روشن است که این معامله سیاسی دستاورد بزرگی برای کشورمان است و فشارهای اقتصادی به مردم و ناامیدی از بن بست در دیپلماسی را کاهش می‌دهد.

طبق پیگیری‌های رسانه‌های نزدیک به دولت، پول‌های بلوکه‌ شدۀ ایران در کرۀ‌جنوبی پس از آزادسازی به سوئیس رفته و آنجا وون با تبدیل به یورو، تا چند روز آینده به حساب بانک‌های قطری واریز می‌شود.

چند بانک ایران در بانک‌های قطری حساب باز کرده‌اند که این پول‌ها با تایید ایران در واحد‌های مختلف یورویی به حساب این چند بانک ایرانی واریز می‌شود.

بانک مرکزی ایران به‌صورت کامل و مستقیم، امکان تصمیم‌گیری دربارۀ این پول‌ها را دارد و از طریق این پول‌ها خرید کالای اساسی، دارو و اقلام دیگر توسط ایران انجام می‌شود. همچنین امکان پرداخت ارز به بازرگانان و ارسال حواله برای تامین این اقلام وجود خواهد داشت.

بنابراین امید به کاهش انتظارات تورمی در ماه‌های آتی، خود می‌تواند جان تازه‌ای به اقتصاد ایران داده و نگرانی‌های امنیتی را نیز در آستانه سالگرد درگذشت مهسا امینی کاهش دهد.

این توافق برای اپوزیسیون خارج‌نشینی که گمان می‌کردند با کناره گیری رابرت مالی از تیم مذاکره‌کننده دولت بایدن، پیام جنگ‌طلبی در خود دارد نیز این سیگنال را ارسال می‌کند که دولت دموکرات در آستانه انتخابات ۲۰۲۴ قرار نیست رویکرد خود در قبال تهران را تغییر دهد.

موفقیت دیپلماتیک دولت رئیسی را باید در کنار این واقعیت قرار داد که در ماه‌های اخیر، کشورمان به موفقیت‌های مهمی در مدیریت و انزوای اپوزیسیون خارج‌نشین به دست آورده و حالا از آمریکا و فرانسه تا آلبانی و عربستان کردستان عراق، حرف معاندان خریداری ندارد و این امر به ثبات سیاسی کشور کمک می‌کند.

نباید از نظر دور داشت که کاسبان جنگ و تحریم تلاش می‌کنند تا معنای وارونه‌ای از این دستاورد ارائه دهند اما بعید است با توجه به اثرات ملموس این توافق، مخالفان پایان انزوای ایران این‌بار موفقیتی در ادامه سناریوی سیاه‌نمایی کسب کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۱ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها